måndag 15 augusti 2011

Mr Darcy och hans likar

Jag vet inte vad det är som gör att jag uppskattar långsamma(makens åsikt) engelska tv-serier. Det började med "Stolthet och fördom", och nu är det "From Lark Rise to Candleford". Jag är naturligtvis också för dess litterära förlagor. Har precis beställt hem den senare. Ser verkligen fram emot att läsa den:).

Ibland undrar jag dock vad det är som lockar, det är ju verkligen långt ifrån dagens bekvämligheter. De levde om man får tro skildringarna under hårdare regler och normer.
Kan det vara bristen på valmöjligheter som lockar? Verkar livet där vara mer enkelt trots dess begränsningar. Eller är det bara så att den typen av romantik tilltalar mig?

Minns att jag även som barn älskade "Lilla huset på prärien", "Kulla-Gulla" och "Anne på Grönkulla".

"Stolthet och fördom" satte djupa spår i mig och är fortfarande något av det bästa jag vet. Och då talar vi om BBC's 5-timmarsversion. Mr Darcy lämnar få kvinnor oberörda och Elizabeth Bennet är definitivt en kvinna som man gladeligen identifierar sig med.

Självklart blir vi lurade, det är bara en smartare förpackning än en vanlig Hollywoodfilm. Men ack så lätt man dras med.

En nice utflykt är det i alla fall. Så länge den varar. Men då är det bara att börja om. En god bok tål att läsas om många gånger!



- Posted using BlogPress from my iPhone

Inga kommentarer: