tisdag 16 maj 2017

Sociala medier ❤️

Vardagen har infunnit sig efter min lilla utflykt i till uppväxtens sammahang och gemenskap - återträffen med några av dem som delade erfarenheten av att för ca 30 år sedan ha befunnit sig tillsammans på en internatskola belägen på en strand i HuaHin i Thailand.
Få av dessa personer delar min vardag i fysisk mening, och i många fall varken ringer vi eller skriver - men via sociala medier kan vi hålla kontakten och faktiskt känna att vi kan finnas i varandras liv även då vi inte bor i närheten.

De moderna sociala medierna är för mig på alla sätt avgörande när det handlar om att inte tappa kontakten med alla de olika vänner som av olika skäl inte delar min vardag längre. Min uppväxt gör att jag lite för snabbt lätt släpper kontakten och går vidare så snart någon flyttar eller försvinner ur mina cirklar, men sociala medier låter mig ha en fot eller ett öga kvar i hens liv. Jag må vara dålig på att ringa och skriva, men jag får ändå en glimt som jag annars inte skulle ha haft. Jag kan skicka en tanke och ett grattis när hen fyller år - vilket jag inte skulle lyckas med annars. 

Sociala medier gör att jag är mindre benägen att känna mig ensam och isolerad och det är så enkelt att gilla en bild eller kommentar för att visa att jag ser er! 

Sociala medier tar inte över och utmanövrerar fysisk social samvaro - de underhåller och upprätthåller olika relationer mellan gångerna vi ses, och för mig är det något otroligt positivt. Tänk om det hade funnits under min uppväxt - hade det förändrat något? På vilket sätt?

När livet stressar som mest och almanackan är full av allehanda aktiviteter(som nu i maj) är sociala medier en möjlighet och räddning! Vissa månader hinner jag inte ens träffa dem som faktiskt är i min närhet och som t o m är grannar, då är det så trevligt att få se en bild på Instagram, läsa ett inlägg på Facebook eller någon blogg! Ett snapchat livar upp och man känner att man inte är bortkopplad!

Jag vet att det finns baksidor och att alla inte upplever det lika positivt - men detta är min bild idag, och det hjälper mig!
Ha en trevlig dag!


Inga kommentarer: