tisdag 8 augusti 2017

Trötter


Just nu är jag ganska trött. Efter en intensiv sommar på jobbet med försök till en paus på 2 veckor nyligen är man redo att få någon slags vardagslunk igen. Men det lär bli början av oktober innan jag kan börja andas normalt igen. Det är ett sånt år. 

Å andra sidan - vad vet jag eg om att vara trött? Jag vet att jag är priviligierad, jag sover om nätterna, jag har jobb(bara lite för mycket vissa tider på året), jag har familj och vänner. Jag har inte ens småbarn, jag är inte jagad eller på flykt.

I många länder jobbar man minst 6 dagar i veckan, många fler timmar per dag ofta - många jonglerar mer än ett jobb. Och semester är ingen ingen som helst självklarhet och definitivt inte så många veckor som jag har.

Vad vet jag egentligen om att vara trött? Jag vet att jag känner mig tröttare när jag känner mig stressad - när det känns som att jag borde hunnit mer och att dygnet inte har tillräckligt med timmar. När jag upplever att jag inte räcker till.

Det är lätt att älta sin trötthet - som om det hjälper(hehe - lite som nu). Ibland blåser den bort och ny energi infinner sig.utan att jag eg vet hur det går till - andra gånger tycker man att man borde ha hämtat sig, men man har snarare blivit tröttare. 

Jag har börjat lära mig att mota bort dåligt samvete när jag väljer att göra något som hjälper mig att koppla av och återhämta mig. Jag har börjat tillåta mig att släppa taget och acceptera att det är ok att inte hinna allt alltid. Förr kände jag mig som en sämre människa om jag inte hann med allt. Det gör jag inte längre.

Det svåra är att fastna i den själsliga tröttheten - den fysiska är minde tärande. Och jag tror att jag har blivit hyfsad på att ladda om mentalt. Jag tittar på TV-serier för att vila både kropp och hjärna. Det kan tyckas vara en onyttig sysselsättning - men för mig är det kanske just därför jag mår bra av det. Det är ju ungefär som att läsa en bok men inte lika accepterat.  Men det håller mig längre ifrån martyrskap och offermentalitet. Jag tillåter mig att vila på ett sätt jag själv vill.

Annars återstår bara kloning! 

Inga kommentarer: