torsdag 1 september 2011

Vem ska städa???

Har bra med energi idag. Har haft i alla fall:). Städade och storhandlade på fm, sen packade jag upp och hanterade därefter ett par smutsiga mattor. Jobbar hela helgen så det är skönt att få hemmet lite under kontroll.
Har börjat fundera på om vi ska börja betala någon lämplig firma för att städa vårt hus t ex varannan vecka....., sitter av ngn märklig anledning långt inne. Samtidigt finns det för lite tid i våra liv, och någonstans känns det trist att mycket av vår lediga tid går till hushållsarbete. Idag hade jag ork, men många gånger har jag inte det på min enda lediga dag den veckan... Även om många jag känner köper städhjälp känns det tabu-belagt i Sverige. Varför? Om jag väljer en firma som gör det vitt och som betalar sina anställda en skälig lön, varför skulle det vara fel att erbjuda mer arbete? Och trots att jag eg ser på det på det sättet så tvekar jag ändå. Borde jag inte själv orka ta hand om min egen skit? Nu är vi ju 4 st och alla tar inte hand om sin egen i den här familjen. Det är ju inte så att allt jobbet skulle försvinna, jag har ju hela tvätthögen kvar. Den tar aldrig slut.... Och städa lär vi göra ändå. Men det skulle inte hinna gro igen så väldigt(jag vet att ni alla nu får hemska bilder i huvudet om hur det ser ut här....:)), det skulle kännas lite mer hanterligt, tänker jag mig.

Nu har jag snart övertygat mig själv. Maken är inte lika säker. Han gillar att städa, men hinner inte varje vecka, orkar inte heller alltid. Så idag gjorde jag det, som inte, - verkligen inte - gillar att städa. Måste nog ta upp diskussionen igen.

Nu ska jag springa och hämta barnen. Hann i alla fall ta en kaffe och blogga några rader på min lediga dag. Inte så illa:)



6 kommentarer:

Emeli / lovely chaos sa...

Köp städhjälp!
Ska jag också göra när jag drar in lite mer pengar.
:)
Kram

Lilla Li sa...

Jag är definitivt snart där:)

Tina sa...

Jag tycker också man kan köpa städhjälp, det är inte sån tabu längre. Har tänkt det själv nu när båda jobbar igen. Det jag tycker är synd är att barnen inte lär sig det. Speciellt tonåringarna, men gör det du. Tror du behöver det :). Kram

Lilla Li sa...

Tack Tina! Kör man varannan vecka hinner de lära sig ändå, tänker jag mig:)

FatCat sa...

Jag har själv funderat på det. Hemtjänsen gör ett uselt jobb så jag har kollat runt lite. Du fr gärna tipsa om du hittar nåt bra o prisvärt. Själv ska jag nog vänta tills jag känner mig säkrare på jobbfronten. Skulle vara skönt o veta vad för inkomst man har iaf ett tag framåt. Just nu är den ju ganska oviss :) Tycker det inte alls är tabu, många har hjälp. Tror det är mer tabu i småstäderna.Kramar.

Anonym sa...

Jag väljer mellan att arbeta deltid och ha mer tid hemma eller att arbeta heltid och ha ekonomisk marginal som gör livet som heltidsarbetare med barn mer drägligt... Dessutom ger jag oss som familj förutsättningar att ha mer aktivt socialt umgänge hemmavid då hemmet inte gror igen. Jag ser det som en investering i framtiden. Förutsättningen är att de tjänster jag köper är reglerade enlig lag. Det "enda" jag inte har löst mentalt är hur det påverkar mina barns värdering i framtiden när de har små barn och ska välja mellan att arbeta deltid eller heltid...