torsdag 13 juni 2013

Sommar, dem och dom..,

Jag hoppas att det passar på att regna och åska nu innan jag går på en liten semestervecka. Nästa vecka skulle det sitta fint med sol och jag hoppas att det har hörsammas. 

Imorgon får det gärna blåsa och stå i, kallt kan det också vara så att vi hinner lite mer på jobbet. Jag vill hinna få undan så mycket som möjligt för att nästa vecka ska gå smidigare för mina kollegor. Det ska såklart hända massor just den veckan jag är borta, men så händer det ju nåt varje vecka hela sommaren. 

Dottern ska på sitt första ridläger veckan efter midsommar! Känns spännande men lite jobbigt också. Hon har aldrig varit borta så länge själv, men jag tror att det ska gå bra. Bra erfarenhet om inte annat!
Det är roligt att hon har hittat en fritidssysselsättning som hon gillar och som inte är beroende av tävling och prestation. Nu har hon ju inte hunnit rida så mycket ännu i o m att hon bara har gått på "Hästis" tills nu, men jag gissar att hon inte är mindre sugen efter lägret utan bara mer redo när P1 börjar efter sommaren. 

Det är lite overkligt att sommaren redan är i full gång. Jag känner lite att jag inte riktigt hänger med i svängarna. Vad hände med tiden egentligen??

Nu till ngt helt annat. På jobbet har vi diskuterat användandet av(eller sks vi kalla det missbruket sv?)de, dem och dom. Det har lite exploderat av felanvändningar i skriven text det senaste året. Hur kommer det sig?

Exempel på hur det skulle kunna se ut:
Varför har dem börjat använda de nu? Dem borde kanske hellre ta det säkra före det osäkra och använda "dom" oftare. Kanske plocka bort dem där dem helt och hållet och hålla sig till de och dom.

Jag blir faktiskt förvånad över hur spritt det är. Hur blev det så? Jag har aldrig upplevt problemet förut. Det är som om en stor förvirring i frågan plötsligt har kommit upp till ytan och skapat osäkerhet.

Jag kan ju tyvärr inte förklara grammatiskt och pedagogiskt hur man ska välja rätt, jag har bara en åsikt om hur och vad som låter vettigt. Må jag inte bli fångad i en felskrivning på det området. 
Kanske kan någon starta en grammatikskola på någon blog någonstans? 

Någon?





4 kommentarer:

Peo sa...

Det här är ett växande problem, som har tagits upp i programmet "Språket" i P1 i radion. Vi som varit med ett tag har någon form av språkkänsla, som säger oss vad som är rätt, med de som växer upp nu med bl a det korthuggna sms-språket håller på att förlora den känslan. Det verkar gälla de flesta, både "gammelsvenskar" och "nysvenskar". Språket förändras hela tiden, men annars är det ju så att "de" är subjekt (de som gör något) och "dem" är objekt. Jmfr "De ger dem mat". "Dom" är talspråk och kan ersätta båda orden, men det blir lite otydligare "Dom ger dom mat!"
(Jag tror det kan vara såhär)
Hälsningar språkpolisen

Daniel Giertz sa...

Man brukar rekommendera vi/oss-testet, alltså "vi sålde oss för billigt"blir "de sålde dem för billigt". Undantaget är om det är en artikel, för då ska det alltid vara "de".

Det här bruket är mycket äldre än ett år. Folk gjorde fel på det här redan 2006.

Mr 51 sa...

Jag vet att jag alltid hade problem med det i skolan. Jag använde "dom" hela gymnasiet, men nu tycker jag det är självklart. Vet ej vad som står bakom denna förvandling, men jag stör mig ganska mycket på liknande felskrivningar. Vet man inte borde man använda "dom", det sticker ju i alla fall inte i ögonen.

Lilla Li sa...

Tack för bra förklaringar! Kampen får fortsätta!