måndag 3 juni 2013

Samlat och listat

Denna helg har varit både intensiv och härlig! Har försökt koppla bort jobbet och mest fokuserat på mitt hemmaliv. Det är ju ändå två olika saker. Båda är viktiga men de måste ändå i mångt och mycket hållas åtskilda.

Nästa vecka blir det klurigare eftersom en hel del av arbetet kommer att ske hemifrån. Katalog skall korrläsas och jag måste även hinna med att lägga nästa års budget. Det är inte ofta mitt jobb kan skötas hemifrån så det känns lite märkligt. 

Annars lever jag fortfarande med känslan av att jag inte är helt i fas med allt jag vill hinna med. Hinnet och orken är inte alltid på samma planhalva.

Jagar egentligen inte upp mig för det, det är mer frustrerande att konstatera att det inte finns mer energi än vad det gör.

Hur samlar man ihop energi? Och hur låter man bli att slösa på den i onödan? Hur sparar man ihop till "a rainy day"? Well, jag är snällare mot mig själv och lyssnar lite mer på mig nuförtiden. Känner efter lite mer. 

Jag var orolig för denna veckas utmaningar. Nu är de avklarade och flera saker gick smidigare än väntat. Nu tornar nästa vecka upp sig, men det kommer att lösa sig det med. På ett eller annat sätt! Fokusera och prioritera. Ju mer rätt jag väljer, ju mer hinner jag. De tyngsta och största puckarna skall icke sparas till sist. Men ibland är det skönt att gå stryka några saker så de lätt avklarade är ibland bäst att beta av först. Ständig balansgång, men jag gillar verkligen när det blir flyt på fördelningen. Gör jag rätt ger det energi till nästa grej. Fokuserar man på fel uppgift kan det sänka hela planeringen och försvåra möjligheterna till en bra vecka. Jag mår verkligen inte bra av att ha saker hängande över mig. Jag gillar inte att inte få uppgifter ur händerna.   Att skjuta upp saker är inte min melodi. Men jag har också lärt mig att det alltid kommer nya saker på listan och om man ständigt jagar efter att tömma listan så kan man aldrig ta paus. Rätt ordning - så finns det utrymme för ledig tid också.

Det finns verkligen många områden att utvecklas på. Men jag tar en sak i taget och vägrar å det bestämdaste att tappa modet!






Inga kommentarer: