måndag 7 december 2015

Spänningen i Retail-branschen

Att jobba i butik är alltid spännande! Varje dag är ett hyfsat oskrivet blad om man bortser från bas-uppgifter som att öppna i tid, hålla butiken snygg, fylla på varor och kataloger och liknande. Vem som helst kan komma in och besöka oss och ev bli kund. Jag har en vän som för några år sedan bloggade på ett om delar av caféyrket och gav små tips och trix på vad man kan tänka på som kund. Att han sen är väldigt rolig gjorde ju det hela ännu skojigare. Det blir inte samma sak här och nu, men ibland skulle man ju vilja belysa lite saker som är förekommande när man jobbar i servicebranschen:)!

Alla besökare kommer in med olika förväntningar och önskemål. Här är några  av de mer utmanande varianterna:

- De omåttfulla - vilka visar en spännvidd alltifrån en önskan att få strosa fritt och förse sig obegränsat av det som bjuds(kaffe, godis och gratis-kort) till att förvänta sig fullt engagemang i deras inredning utan att de köper en endaste ljuslykta.(inte så vanligt förekommande )

- De specifika - de letar efter en produkt med väldigt specifika mått i ett väldigt ovanligt material till ett väldigt lågt pris.(lite för ofta)

- de ospecifika - som inte vet vad de vill ha förrän de ser det. Omöjliga att hjälpa få de inte kan säga något om produkten de vill köpa...(händer för ofta)

- de optimistiska - de som tror att deras hem är större än vad det är samt att våra möbler är mindre än vad de är. Tyvärr har de oftast inga mått med sig på rummet de vill möblera, vilket försvårar. Det blir hemläxa på det:)(Väldigt vanligt förekommande)

- de svårlästa - de dom vill att vi ska visa dem rätt produkt utan att de vill/kan ge någon hint om vad de letar efter. Börjar ofta konversationen med: "Visa mig ett snyggt soffbord(t ex)!". Ofta säger de när man då börjar med ett random soffbord: " Nej!!! Jag sa att jag ville se ett snyggt bord" och det kan fortfarande inte tala om vad det är i seras ögon. Denna besökare är besläktad ned dem som "vet när de de ser det".(händer då och då)


Sen har vi dem som förgyller vår dag oftast utan att veta om det själva:

- de ultimata - de kommer in och pekar ut varor som de beställer och betalar för utan att blinka.(sällan förekommande men ibland minsann)

- de supertrevliga - de kommer in och vill gärna ha hjälp och inom 4 sek har vi bondat och det känns som att vi har varit vänner 4-ever. Spelar mindre roll om de handlar eller ej - det är bara väldigt trevligt! (Händer titt som tätt)

- de hörsamma - de vill ha vår hjälp och uppskattar verkligen och tar till sig de råd vi ger. De gillar även förslagen på merförsäljning och köper även kuddar och annat smått och gott! (Ganska ofta) 

Och så har vi alla de mer vanliga mötena där det flyter på och som är litegrann basen för verksamheten.

Jag älskar verkligen att jobba i butik och möta kunder varje dag, inser att jag har gjort det i mer än 15 år varav snart 14 år just här. 
Välkommen in!


Inga kommentarer: