torsdag 6 april 2017

Råttor

Det ränner råttor i vårt område. Uppskattas inte. Må alla grannars katter få mindre mat ett tag framöver så de ids jaga otygen. Må deras instinkter efter ett bekvämt förortsliv vakna till liv och leda dem till upprensning i min närmiljö.Tack!

De som anser att djur har samma värde som människor kan inte mena att det gäller råttor som vill ta över samhället. Jag förstår de som kämpar mot djurplågeri(som jag anser är ovärdigt och omodernt)och som ser sina husdjur som likvärdiga familjemedlemmar(vilket är känslomässigt och subjektivt grundat men definitivt förståeligt)men ett övergripande och ovillkorligt lika värde har jag väldigt svårt att acceptera argumenten för. Var går gränsen?

Well, jag ser inte råttorna som husdjur som jag behöver mata(folk verkar tro att det är fåglar de matar när de lägger ut bröd och liknande....) eller aktivt uppmunta till fortsatt bekvämt liv. Jag vill inte döda dem - jag vill bara att de håller sig undan.... typ. Och att de är så skygga att de alltid gömmer sig om de lever i folktäta områden.

Nu verkar ju min vilja inte vara något som verkar väga tungt i rått-världen, eller möjligen har mitt budskap inte nått dem, då de dagligen gladeligt spatserar över vår gräsmatta. Om jag visar mig springer de lite fortare - men jag känner inte att de verkar skräckslagna tyvärr. 

Well, ju mer solen kommer fram desto mer kan jag ta tillbaka min trädgård(ok det är mer en större uteplats, men vem bryr sig) och med det utgår jag ifrån att de backar något och hittar andra vägar till sitt mål än just över vår gräsmatta(ok gräsplätt).

Nu tänker jag själv sticka ut och ränna lite, typ 5 km el ngt sånt. 

Vi hörs!





Inga kommentarer: