torsdag 12 februari 2009

Knutby

Konstigt att se sig själv på TV, särskilt när sms kommer med jämna mellanrum från folk man inte hört av på länge. Det betyder att folk ser filmen....
Jag känner ändå att jag kan stå för filmen och det den förmedlar. Det hade varit jobbigt om jag upplevde den som kränkande eller spekulativ. Det var möjligen det jag var orolig för när gick in i det hela. Man har ju aldrig någon kontroll på slutprodukten när man upplåter sitt hem och ställer upp som statist.

Det är nog få saker som stör mig så mycket som maktmissbruk och övergrepp inom kyrkan. Auktoritärt ledarskap innebär alltid en risk, framför allt för ledaren själv. Makt korrumperar. Det värsta är när det går ut över intet ont anande människor som ofta i sådana sammanhang lägger sin själ(och sitt eget förnuft) i ledarens händer. Sveket kan bli oerhört stort. Uppenbarligen.

Det som förvånar mig i fallet Knutby är den otroliga brist på självrannsakan som ledningen visar prov på. Om jag själv hade, som de säger, blivit så fullständigt lurad av en annan ledare, borde jag inte då ifrågasätta lämpligheten i att ha ett så styrande ledarskap? Det kan ju aldrig vara rätt att helt oprövat bara acceptera vad en ledare säger?! Särskilt inte med den erfarenhetde nu har i bagaget. Nu väljer de att skylla allt på Helge, men fortsätta i samma anda...vilka var det som breddade vägen för Helge att odla sin hybris? Vilka spädde på hans ego genom att peka på honom som ett exceptionellt exempel? Vilka gör samma sak med Åsa nu? Gör hon något för att hindra det? Åsa har alltid varit den stora ledaren, hur kommer det sig att ingen ifrågasätter hennes omdöme? Hon tog ju ändå dit Helge.

Jag kan älta detta länge.....så jag ska låta bli. Men det stör mig. Verkligen.

Godnatt

5 kommentarer:

Anonymous sa...

Jag ser fram emot nästa del. Kikade på debatt på Svt 1 efteråt och vet inte riktigt vad jag ska säga. För mig som inte minns alla personer och hur allt hände kan tycka det var lite små förvirrat små korta stunder då man undrade vilka personerna spelade. I vissa fall var det klockrena träffar på rollbesättningen. Hur lång var filmen? Om den är uppdelad på 4 delar á en timme lång...stämmer det att själva filmen var så lång också? Har ju lite svårt att tro det. Kanske har uppfattat nåt fel. Även om jag absolut inte var med om samma grej så känner jag ändå igen en hel del med maktmissbruket i min förra församling som satte sig själva rejält i kris. Jag har än idag svårt att lita på eller ens känner för att vilja gå med i en församling igen. Det är synd hur mkt det skadar. Trodde inte du skulle vara med i rutan så mkt. Det var ju roligt. Vilka gamla rävar har sms:at? Blev väldigt nyfiken. Kram Fatty

Anonymous sa...

Det är 3 delar, filmen var ca 2 h. Tillägg för reklampauser ska ju till och ev har de drygat ut delarna något. Jag syns en hel del, ja...:-).

Detta är orsaken till att jag har haft svårt för alla varianter av trosförsamlingar, risken för maktmissbruk är alltid större vid auktioritärt ledarskap.

Rävarna var eg ingen du känner, men fler har kommenterat på min wall på fejan.

Kram Lina

Eisiv sa...

Jag satt i min ensamhet och tittade(pappa var på styrelsemöte)och jag måste erkänna att jag inte såg dej. Peo sa att jag måste ha sovit för han hade hört av flera som sett filmen och känt igen dig. Nu har jag tittat igen på internet och då såg jag dig helt klart. Vet inte varför jag inte upptäckte dig första gången. Det var ju många runt omkring så jag råkade väl inte titta på just dig förstås. Tror dock inte att jag sov.
Ska titta lite noggrannare på nästa del.
Kram från mamma

Carolina sa...

Hahaha, otroligt! Jag har fått en hel del kommentarer från folk som inte ens visste att jag skulle vara med....som känner till mig. Så nog syns jag, men det är väl bra om jag smälter in bra antar jag!
:-)
PS Kände du igen vårt kök då?

Eisiv sa...

Nej inte meddetsamma. Men det kollade jag ju efter för jag visste att de skulle använda det. Man såg ju inte så mycket av det och så hade de ju vänt på bordet.
Men att du skulle synas så mycket var jag inte riktigt medveten om. Men när jag vet om det så ser jag dig förstås.
Många kramar och håll till godo med skämtet :-)