lördag 9 maj 2015

Kameleont-egenskaper


Att läsa Barack Obamas memoarer är fascinerande. Mycket eftersom den skrevs innan han var i närheten av att bli president, vilket gör att den troligen är mer äkta och mer ocensurerad än vad den skulle ha varit om den hade skrivits nu.

Jag blev sugen på att läsa den eftersom han flera gånger tas som exempel i boken "Third Culture Kids" och jag på något sätt då bättre fick ihop bilden jag har av honom.


Att vara en TCK kan resultera i att du blir en kameleont. Eller att du utvecklar de sidorna som en ren överlevnadsstrategi. För att passa in och vara delaktig behöver du anpassa dig till omgivningen. Flyttar du ofta och även byter världar kan spelreglerna vara vitt skilda, och att hitta och undvika de värsta fallgroparna blir en ren försvarsmekanism. Det lär dig dock att det finns olika sätt att vara och leva och det är inte självklart att alla normer och outtalade regler och förväntade beteenden är vedertagna i alla kretsar och kulturer. Det lär dig också att det sällan är illvilja eller ett avfärdande mot dig som får folk att bete sig annorlunda jämfört med dina förväntningar. Tvärtom kan detta göra att du med tiden kan utveckla en större lyhördhet inför olika missförstånd som kan uppstå i sammanhang där kulturer kan krocka. 

Detta ka göra att folk uppfattar dig som falsk eller som någon med dold agenda eftersom det är svårt att boxa in dig. Att se världen och sammanhang från många olika vinklar gör att du snarare kan ha svårt att se allt i svart eller vitt. Det kan vara svårt att ens skaffa sig en tydlig agenda. Allt beror på på...:)

Sen kan du förstås i perioder bli trött på att alltid behöva passa in att du istället medvetet väljer att inte anpassa dig. Även det är naturligtvis störande för omgivningen och kontraproduktivt om du i djupet ändå söker gemenskap och tillhörighet.

Min största insikt och djupaste källa till lugn är ändå att vi människor i grunden är lika, vi bryr oss om ungefär damma saker och de flesta har nog med sitt eget för att ha en uttalad agenda emot mig. Väldigt lite handlar om mig (förutom i min egen värld förstås), och om jag gör något konstigt som du reagerar på så handlar det troligen inte om dig:)!




Inga kommentarer: