onsdag 17 augusti 2011

Short cuts

Jag gillar filmer som "short cuts", "6 lektioner i kärlek", "Crash m.fl

Filmer som skildrar ett antal människor i ett sammanhang. Människorna passerar varandra dagligen(eller kanske något mer sällan) men de har inte någon eg relation till varandra(inte till en början i alla fall, och inte alltid i slutet heller). Trots det påverkar personernas beslut människor omkring dem även om de inte kan se konsekvenserna.

Det är ju väldigt mycket så i livet. Vi passerar människor hela dagarna, en del ser vi ofta(som killen som jobbar på BR), och vi kan ha uppfattningar om dem, men vi känner dem inte. En del grannar känner jag väldigt väl, jag hittar i deras kök, jag har kanske en nyckel, medan andra kommer jag aldrig säga mer än hej till(troligen).

Det är lätt att spekulera och tro saker om andra, men vi vet eg väldigt lite om hur livet eg ter sig för många, även dem vi anser oss vara vänner med.

Ibland får man naturligtvis inte veta mer än vad som förmedlas, men jag tror nog att vi måste utgå från att det inte är allt.

Det bästa är ändå de vänner som man får dela livet med. De som man ändå vet mycket om och som man får lära känna bättre och bättre.

Men ibland skulle det kanske vara lärorikt att få se sin omgivning ur ett "short cuts"-perspektiv. Ofta lever vi ju i våra olika bubblor. Och det är väl rimligt. Det är ju omöjligt att vara engagerad i alla människors liv.

Det fungerar kanske bäst på film:)


- Posted using BlogPress from my iPhone

2 kommentarer:

Anonym sa...

Intressant ämne med många perpektiv.

Synen på moral och värderingar (och hur konsekvent man lever efter densamma) underlättar för mig när jag ska förstå och förhålla mig i/till relationer av olika slag. Inte helt enkelt men ett bra sätt att försöka rama in det som är viktigt... för just mig.

Lilla Li sa...

Absolut! Ibland tar det dock ett tag innan man får grepp om en persons värderingar:). I Sverige är det kanske inte det första man tar upp, även om det skiner igenom allt som oftast! Det svåraste är förstås att hitta balansen själv, att leva som man lär som det så fint brukar uttryckas:)

PS och vem är du?