torsdag 19 maj 2011

Premiepensionen - en orsak för otrevliga säljare att ringa och trakassera mig

Just nu känner jag stor brist på tålamod gentemot telefonförsäljare. Enormt stor brist. Inte nog med att de ringer på min hemtelefon heeela tiden, de har nu börjat attackera min mobil också. Jag kan ta säljare om de kan ta ett vänligt nej, då kan jag känna sympati med deras stackars yrkesliv och önska dem lycka till i deras fortsatta ringande.
Dock, finns det några som trampar på mig privat och som känns på gränsen till kränkande och då är inte jag trevlig längre. Tyvärr.
Idag ringde en kvinna för att tala med mig om min premiepension....det är ju några som gör det. Jag vet att jag inte är särskilt aktiv och jag vet att det ev kommer att drabba mig negativt i framtiden, men det betyder inte att jag litar på att en människa vars jobb är att ragga kunder till någon som främst vill tjäna pengar själv, kommer att göra ett bättre jobb. Jag vill framför allt inte höra en nedlåtande och fördömande ton när någon ringer på min privata mobil på min egen tid. Jag vill kunna avbryta svadan vänligt men bestämt utan att bli anklagad för att vara otrevlig. Om jag inte ännu en gång(det är ju som sagt inte första gången)orkar höra vad jag borde gjort, och vad detta godhjärtade företag kan göra för mig måste jag väl ha rätt att stoppa ordbajseriet???

Jag tycker att det är mitt ansvar att ta hand om min pension, alt staten, inte ett företag jag själv inte ens har sökt upp. Det skulle inte falla mig in att ringa upp dem och anklaga dem för bristande intresse.

Dagens säljare blev superotrevlig när jag inte ens ville låta henne förklara, och jag blev otrevlig när hon på ett ganska oproffsigt sätt ville upplysa mig om hur dålig jag var på att ta mitt ansvar. Hon är säljare, inte min förälder eller min ekonomiske rådgivare(och lär ju inte bli det heller).

Jag vill åtminstone i början av säljsamtalet ha möjlighet att säga "tack, men nej tack" utan att bli otrevligt bemött.

Är det för mycket begärt??

- Posted using BlogPress from my iPhone

3 kommentarer:

Eisiv sa...

Inte alls för mycket begärt. Vi är så trötta på telefonförsäljare som ringer sent på kvällarna att vi äntligen anmält oss till NIx. Får se hur mycket det hjälper. De som redan har en i sina register (som diverse bokklubbar) behöver visst inte ta hänsyn till om man är med i Nix.

Lilla Li sa...

Tack kära mamma för ditt stöd:)!! Måste anmäla mig omgående!

Peo sa...

Amen, amen, instämmer med modern.
Fast det finns ju trevliga och tom roliga försäljare oxo, som t ex han som sa "Kan vi inte prata några minuter till, så behöver jag inte ringa fler samtal ikväll".
Så vi pratade om ditt o datt en liten stund.
Andra gånger har jag lagt luren på bordet och gått därifrån ett tag. Inte så snällt kanske, men roligt för mig.
Men Nix är bra och verkar fungera.
Varma hälsningar,fadern