onsdag 8 maj 2013

Dialekttjuv

Vad är det med mig och dialekter???
Jag har ofta fått frågan om jag ursprungligen kommer från västkusten. De som känner mig vet att mina besök där kan räknas på en hand.
Ändå gissar kunder och nya bekanta på samma sak. Och tro mig, jag ber dem inte gissa. De kommer på detta själva.

Flera kollegor har märkt att detta fenomen ofta dyker upp när jag pratar i telefon och även ibland live. Idag senast med en skåning.....

Vad är detta? Jag skyller på att jag inte har någon egen dialekt att falla tillbaka på utan ohämmat påverkas jag av de jag pratar med. Men mer med västkust-klang. (Gissar att Sanna västkustare inte håller med)

Detta är inte helt lätt att undvika då det inte är medvetet från min sida.

Men väldigt roligt för kollegorna.
Jag får bjuda på det.

2 kommentarer:

Tina sa...

Den dialekten började du med på Livskraft, Åsa började också när hon gick med något liknande :).

Lilla Li sa...

Galet är det hur som helst!